Έναν ρομποτικό βοηθό αγορών στο σούπερ μάρκετ για άτομα με προβλήματα όρασης σχεδίασαν μαθητές του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης (ενταγμένου στο ΑΠΘ). Για την ιδέα τους διακρίθηκαν, καθώς στην τελετή έναρξης του 16ου Μαθητικού Συνεδρίου Πληροφορικής, τους απονεμήθηκε το «Βραβείο Μαθητικής Καινοτομίας Ιωάννης Παπαευσταθίου».
Η πειραματική κατασκευή περιλαμβάνει ένα αμαξάκι Lego, που λειτουργεί όπως ένα καροτσάκι σε ένα κατάστημα. Δημιουργήθηκε και προγραμματίστηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Ομίλου Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, STEAM, Physical computing του σχολείου, με υπεύθυνο τον εκπαιδευτικό Πληροφορικής Κωνσταντίνο Δελησταύρου.
Πώς ξεκίνησε η ιδέα
«Θεωρούμε το βραβείο που κερδίσαμε πολύ σημαντικό και ήταν μεγάλη τιμή να εκπροσωπήσουμε το σχολείο μας, το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Δημιουργήσαμε μία κατασκευή που βοηθάει τα άτομα με προβλήματα όρασης. Κουραστήκαμε πολύ στην υλοποίησή της αλλά το αποτέλεσμα ήταν τόσο μαγευτικό που βραβευτήκαμε», δήλωσαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ μαθητές που συμμετέχουν στον Όμιλο.
Η ιδέα, όπως διευκρίνισε ο κ. Δελησταύρου, προήλθε από την επικοινωνία μέσα στην τάξη, ενώ και η δική του εμπειρία -έχοντας εργαστεί ως εκπαιδευτής ατόμων με προβλήματα όρασης- συνετέλεσε στην υλοποίηση της κατασκευής. «Πρόκειται για μία πιλοτική κατασκευή, καθώς στους μαθητικούς διαγωνισμούς οι κατασκευές είναι πιλοτικές, όμως αποτελεί και μία πρόταση που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κάτι που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην πράξη», πρόσθεσε ο εκπαιδευτικός.
Στον Όμιλο συμμετέχουν 14 μαθητές των Ε’ και Στ’ τάξεων του δημοτικού, ενώ κατά περιπτώσεις γίνονται δεκτοί και μαθητές γειτονικών σχολείων. Οι μαθητές ασχολούνται με την εφαρμογή στην πράξη των Αρχών της φυσικής, της μηχανικής, της πληροφορικής.
Πώς λειτουργεί ο ρομποτικός βοηθός στο σούπερ μάρκετ
Το ρομποτικό αμαξάκι σταματά σε συγκεκριμένα, μαρκαρισμένα με μαύρο χρώμα σημεία στο πάτωμα, χρησιμοποιώντας αισθητήρα απόστασης για να αναγνωρίζει τα σημάδια. Η κάμερα τότε διαβάζει την πινακίδα ενός προϊόντος στην ελληνική Braille. Πρώτα ανιχνεύεται το νοητό ορθογώνιο στο οποίο περικλείεται η λέξη Braille. Κατόπιν αναγνωρίζονται οι χαρακτήρες Braille ένας προς ένας, με τη βοήθεια έξι κυκλικών δίσκων, έναν για κάθε κουκκίδα του χαρακτήρα Braille. Κάθε δίσκος αν βρεθεί πάνω στο μαύρο χρώμα μιας κουκίδας συνεισφέρει έναν αριθμό στο συνολικό άθροισμα που δίνει ένα μοναδικό αριθμό για κάθε χαρακτήρα Braille. Έπειτα γίνεται σύνθεση της λέξης και η λέξη ακούγεται με προηχογραφημένο μήνυμα από τον υπολογιστή.
Οι μαγνήτες ανάλογα με τον προσανατολισμό τους βοηθούν να αναγνωρίσει ο ελεγκτής στο καροτσάκι αν ένα προϊόν είναι διαθέσιμο ή όχι. Αν το προϊόν είναι διαθέσιμο, τότε ο πελάτης προχωρά στην αγορά του. Αυτό γίνεται ανάβοντας το φωτάκι LED στο καροτσάκι και στέλνοντας ασύρματα τη λέξη που περιγράφει το προϊόν στον ελεγκτή των ραφιών. Σε αυτή την περίπτωση ο ελεγκτής των ραφιών εμφανίζει επιβεβαίωση στην οθόνη του και μειώνει το απόθεμα.
Στο φετινό 16ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης παρουσίασε μια κατασκευή που περιλαμβάνει ποικιλία αυτοματισμών ρομποτικής και φυσικής υπολογιστικής διεπαφής. Σκοπός της είναι ο αυτοματισμός της φόρτωσης και εκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων (container) σε πλοία.